eszcajg

Hogyan digitalizálom a valóságot?!

2016. április 19. - Eszcajg

Hogyan lehet azt elérni, hogy amit látok az Ti is ugyanolyan minőségben lássátok mint én? Vannak olyan étel  receptekkel foglakozó oldalak, akinek több 10 vagy 100.000 követőik vannak, milliónyi recepttel (a receptek többsége innen - onnan összeollózott, nem kipróbált de ez egy másik téma) ahol a receptek mellé képeket is csatolnak, de azok nem adják vissza azt az érzést, hogy azonnal a konyhába rohanjon és serpenyőt ragadjon az ember. Nálam egy fontos szempont, ha nem olyan a kép, mint a valóság akkor mehet a sülyesztőbe.

Mivel készülnek a fotók ? Gondolhatnánk egy két kép után biztos profi gépek, képzett szakember! Most jön a nagy leleplezés. A képek egy "mezei" okosmobillal készülnek. Tehát a legtöbbünk zsebében ott lapul a technika! Én a képeket egy iPhone 6 segítségével készítem. A fényképezést nem tanultam, néhány fotós ismerőstől kaptam gyorstalpalót a legfontosabb szabályokból, de leginkább a szememre hagyatkozom. A telefon alap fotós aplikciója jó lehet, ha gyorsan akarunk valmiről képet, de komolyabb képekhez ez kevés. Miért? Ugyan az a készülék és mégis lehetnek különbségek a két szoftver között egy készüléken belül is? Lehetnek! A gyári app csak JPEG formátumú képeket tud készíteni, ami a legelterjetebb formátum a világban nem csak a telefonok, de a legtöbb fényképezőgép is ilyen formátumban dolgozik. Valami olyan app kell, ami tud nyers (RAW vagy egyéb nyers formátum) fotókat is készíteni, amiket lehet utána módosítani.

Ez az applikáció a ProCam, itt van lehetőség TIFF formátumú mentésre is. Én az utóbbival készítenem a képeket, egy kép 30mb!!! is lehet, míg egy átlagos fotó a telefonommal 1mb körül van. Most már tudjuk mivel készíteni a képeket! Fotózásnál a legtöbb a fényen múlik. Lehetne különböző lámpákkal még jobban megvilágítani, mivel nem szeretném a fotózást magasabb szinten űzni, így én a természetes fényre hagyatkozom. Általában a képek 12-15 óra között készülnek (nálam ez vált be), mert ekkor a legjobbak a természetes fények. A fénynél még egy fontos dolog van, nem egyformán éri a fény a tányért - illetve amit arra helyeztünk - mivel lámpákat nem használok így a  sötétebb oldalakat egy derítőlappal világosítom meg. Ez nálam egy fényesebb kartonpapír. Itt látszik mennyire kezdetleges dolgokkal is lehet jó eredményt elérni. A fotós stúdiókban milliókat is elköltenek világosításra.

Mondjuk előkészültünk, kész a tálalás, kompozíció, fotózunk az okosmobilunkkal a spéci appal, kész a Kép? Vége? Ennyi? Első fotó általában csak arra elég, hogy ellenőrizzem "Mit mutata a tálalás?", ha kell módosítok még rajta a valóságban (nem szeretek digitálisan eltávolítani illetve hozzáadni a képhez), tehát "analógfotóshop" ha szükséges. Ha mindent rendben találunk és több képet is készítettünk áttérhetünk az utómunkához.

A legtöbb kép nem olyan még, mint amit mi láttunk, mivel egy lencsén keresztül egy gép próbálja lemásolni a valóságot, tehát csak ikertestvér. A telefonunkat csatlakoztatjuk a számítógépünkhoz, letöltjük a képeket. Fontos, hogy a viszonyokhoz képest a monitorunk olyan legyen, ami színhű. Én ezért nem az asztali gépemen készítem az utómunkát, mivel azon általában világosabbnak látom a képet, míg a laptopon és a mobilon sötét.

Milyen szoftvert használjunk ha RAW vagy TIFF képeket készítünk? Mindenképp valami profibb szerkesztőre lesz szükség. Én Adobe Lightroom CC-t használok a képek szerkesztésére. Ezek programok elég drágák de lehet őket bérelni havi szinten, akár ingyen is kipróbálni. A képeket minimálisan szerkesztem, amit alkalmazok az a kamera lencse torzítás visszaállítása, a képek méretre igazítása, esetleg a fényt szoktam hozzáadni/elvenni, de a program rengeteg lehetőséget biztosít további módosításra is. Ha kész a képünk szépítése, utána egy "fogyaszthatóbb" formátumban tároljuk, amit már említettem a JPEG, én általában 600ppi-vel exportálom, mert hátha később  nyomtatni szeretném. Digitális megosztáshoz 72ppi is elég, de szerintem 180ppi ajánlott. A Facbookra feltöltött kép általában elég nagy butuláson esik át, ezért szoktam ide a Blogra is feltölteni.

Most már tudjátok hogyan készülnek a képek.

elotte_utana_1.jpg

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eszcajg.blog.hu/api/trackback/id/tr698644980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása